Jonsberg - Weißer Stein - Stern

Jonsberg (Jonasův vrch, 653 m) je výrazný znělcový kopec, ležící asi 1 km jihovýchodně od centra Jonsdorfu a 2 km severozápadně od Oybinu. Jeho temeno, protažené ve směru od jihozápadu k severovýchodu, je dnes porostlé lesem, který neumožňuje žádné výhledy. Na plochém vrcholu je mezi stromy jen malá světlina s dřevěným turistickým přístřeškem.
Směrem k severovýchodu se temeno kopce postupně snižuje a asi 1,3 km od vrcholu končí skalnatým výběžkem Weißer Stein (Bílý kámen, 516 m), z něhož se otevírá pěkný výhled na Breiteberg, Olbersdorf s jezerem Olbersdorfer See, Žitavu a polskou elektrárnu Turów v pozadí. Na severozápadním obzoru vyčnívá Vlčí hora, Valtenberg, Jitrovník a Špičák u Varnsdorfu, v dálce na severu můžeme vidět Bieleboh, Kottmar, Löbauerberg, Rotstein nebo Landeskrone, a na východě za Ameisenbergem vyčnívá část Jizerských hor s mohutným Smrkem a Černou horou.

Po jižním úpatí Jonsbergu vede silnice z Jonsdorfu do Hainu, na níž je významné rozcestí Stern (Hvězda), k němuž se z okolí sbíhá několik lesních cest. Jednou z nich je i Lipská cesta, procházející širokým lesnatým úvalem mezi Jonsbergem, PferdebergemAmeisenbergem do Dolního Oybinu. Dodnes se podél ní dochovala řada starých zarostlých úvozů, jimiž po staletí jezdili obchodníci s naloženými povozy. Stará Lipská cesta (Alte Leipaer Straße) patřila ve středověku vedle Jablonské (Gabler Straße) a Pražské cesty (Prager Straße) k nejvýznamnějším obchodním cestám, spojujícím České království s Horní Lužicí. Vycházela z Prahy přes Mělník a Dubou do České Lípy a dále přes Sloup, CvikovMilštejn až do sedla pod západním úbočím Hvozdu, odkud pokračovala kolem Jonsbergu přes Olbersdorf do Žitavy. Jako jedna z nejstarších cest přes horský hřeben se využívala hlavně ve 12. až 13. století a za vlády Karla IV. převzala její roli východnější Jablonská cesta (Gabler Strasse), procházející přes Jablonné, Petrovice a Lückendorf.
V zimě se na Jonsbergu upravuje asi 4,5 km dlouhá lyžařská běžecká stopa, vedoucí z rozcestí Stern kolem celého kopce pod Pferdeberg a po Lipské cestě zpět.