Vlašská znamení
Člověka odedávna nejvíce
láká to, co je pro něj neznámé a tajuplné. A když je s tím navíc
spojena vidina snadného zbohatnutí, to už pak stojí i za námahu. Podobně
je tomu s tzv. vlašskými znameními. Tvrdí se o nich, že je vytesali
Vlachové z daleké Itálie, kteří se u nás pídili po vzácných kovech
a drahokamech.1) Jejich eldorádem
byly sice Krkonoše a Jizerské hory, ale zavítali i k nám do "hor
Tolštejnských", jak o nich píše kronikář Balbín, či do Labských pískovců.
Svá naleziště označovali různými symboly na stromech nebo na skalách.
Často užívali znamení kříže, kruhu či čtverce, záhadné zkratky a písmena
nebo primitivní kresby obličeje, roztažené dlaně, klíče, nože, proutky nebo
muří nohy. Mnohé z těchto značek byly z neznalosti zničeny. Přetrvaly
jen ty do skal nejdůkladněji vytesané, a to zpravidla na místech
dosti vzdálených od lidských obydlí.
Jedním z takových míst je Valdštejnská
skála nedaleko Hraničního rybníka v Lužických horách. Ve spleti skalních
znamení dominuje velký kříž, pod nímž je vytesán štít se dvěma zkříženými klíči.
Dále tu najdeme znázorněn kalich, housle, křížky, iniciály, letopočty a další
klikyháky. O stáří některých značek svědčí jejich vyjmenování v hraničním
protokolu z roku 1555. Na samotné skále jsem našel nejstarší letopočet
1534.2)
Podobná znamení na opuštěných místech
se vyskytují i v Českém Švýcarsku. Ostatně pískovcové útvary a romantika
oblasti k tesání do měkkého pískovce někdy přímo inspirují, a tak
tu můžeme narazit na všemožné projevy lidské tvořivosti vpisované do skal
od 16. století po dnešek, nepočítaje obtížně datovatelné brusné
kameny.3) Vlašská znamení se tu
vyskytují ve Stříbrných stěnách poblíž Winterbergu nad Hřenskem. Vlachům
je také připisována Stříbrná štola, vyhloubená na úpatí těchto vysokých
stěn. Je dlouhá necelých 35 metrů a dosahuje výšky sotva jednoho metru.
Nad vchodem jsou vyryty iniciály, různá znamení a letopočty počínající
16. stoletím. I v postranní rokli se pod převisy nachází řada
velice pěkných a ostře provedených znamení. Najdeme tu zobrazenu i jakousi
pánev či křivuli, která se v otočeném provedení vyskytuje na Valdštejnské
skále a která se podobá alchymistické značce pro zlato. Jiné znamení můžeme
interpretovat jako alchymistický znak pro podstatu stříbra.4)
V Tetřevích stěnách lze zase spatřit znamení Luny. Hladce provedená polokoule
o průměru pouhých jedenácti centimetrů je zdobena zasmušilým obličejíčkem.
I toto zobrazení je podle některých znalců středověké a symbolizuje
stříbro.
Svá naleziště si neznámí cizozemci zapisovali
do tzv. vlašských knih, aby je později mohli v nepřehledném terénu
opět nalézt. Tyto knihy jsou psány rozvláčným stylem a hemží se to v nich
fantastickými zprávami a mandragorami. Navzdory pohádkovému vyprávění jsou
v nich uvedeny podrobné topografické údaje, byť různě popletené, ale stojící
za povšimnutí. V minulých stoletích lidé tyto knihy opisovali a utajovali.
Jeden opis si nechali pořídit i saští vladaři. Pochází z roku 1590,
je pečlivě vázán v kůži a dodnes uchováván v drážďanském archivu.
Pokud uznáme jeho pravost, najdeme v něm k uvedenému roku zmínky o místech
jako Winterberg na Míšeňsku, Stříbrné údolí u Hřenska a nedaleké
obce Janov a Růžovou.5) Někteří
badatelé v minulosti pochybovali o věrohodnosti vlašských knih a jejich
autorství přisuzovali místním lidem, jež z komerčních důvodů chtěli tímto
způsobem přilákat pozornost cizinců k našemu hornatému kraji.
Vlašská znamení v Tetřevích a Stříbrných
stěnách mohou snadno ujít pozornosti. Bizarní přírodní scenérie s dalekými
a konejšivými výhledy na moře lesů zanechávají však v každém
neuvěřitelně hluboký, až mystický dojem. Podobně "vzdušným" místem jsou skalní
ostrohy Vysokého Sněžníku. A ejhle - i zde Vlachové zanechali svá
znamení: dlaň s roztaženými prsty, muří nohu a letopočet 30. Juni
1601. Ten naštěstí není napsán vlašsky, ale pěkně srozumitelně německy, a ještě
k tomu dvakrát. O tom, jestli byly skalní převisy či balvanovitý zával
u vodní štoly, sloužící od roku 1909 k napájení vodovodu, předmětem
pozornosti bájných Vlachů, se dnes můžeme jen dohadovat. Po pravdě řečeno,
mě opět nejvíce fascinoval ten báječný výhled na nekonečné lesy Saských
Švýcar až k pevnosti Königsteinu. Kdo se do těchto skal vyšplhá, musí
nabýt dojmu, že se ti poťouchlí Vlaši škrábali na nejodlehlejší a nejkrásnější
vyhlídky hlavně pro pastvu svých očí. Důlní prospekci snad provozovali, ale
asi tak, jako když si žák, naoko poslouchající vyučujícího, se zaujetím čte
pod lavicí Verneovku.
Ostatně neměli důvod lopotit se v zemi
či kutat v pískovci, kde stejně žádné stříbro ani zlato není. Kdo četl
knihu Míly Nevrlého o Jizerských horách, ten ví, že Vlachové vládli mnohými
kouzly, poletovali na kozlech, v pláštích, a všude tu nacházeli
plno perel, kusy zlata a každý potok s sebou hrnul laviny safírů, smaragdů
a jiného klenotnického smetí - stačilo se jen sehnout. Stará německá pověst
vypráví o jednom cizinci, který se každé tři roky objevoval v Jiřetíně
pod Jedlovou. Přijížděl na kozlovi, oděn v cizí kroj a s nikým
toho mnoho nenapovídal. Lidé usoudili, že to bude nějaký "Talián", a říkali
mu Vlach. V hostinci, kde byl ubytován, sotva promluvil, po několika
dnech zaplatil a beze slovíčka zase zmizel. V lidech pochopitelně
vzbudil zvědavost. Někteří tvrdili, že hledá kamení, jiní se o něm domnívali,
že jen tak tu krajem nebloudí a že zajisté ví o nějakých pokladech.
Požádali tedy hostinského, ať se Vlacha zeptá, až znovu přijede, co tu vlastně
chce. Po třech letech se tajuplný cizinec v Jiřetíně skutečně zase
objevil. Na dotaz hostinského, co v našich krajích pohledává, pozvedl
významně obočí a pravil: "Milý muži! Ani netušíte, jaké poklady vaše země
skrývá, a jak šťastnou a požehnanou zemí jsou vaše Čechy." Vlach v Jiřetíně
ještě nějaký čas pobyl, opět chodil sám po okolí, a pak jednou bez
rozloučení odjel. Nikdo z jiřetínských se nikdy nedozvěděl, co tu opravdu
hledal.6)
Onehdy jsem na jedlovském nádraží potkal
přítele Vopičáka. Svou přezdívku dostal kdysi mezi táborníky, protože s sebou
jako maskota nosil opičí figurku. Dnes je však pozoruhodný něčím jiným. Získal
vlastnost bájných Vlachů - chodí po lesích a hledá stará kutiště.
Když jsem se ho zeptal, kam vyrazil, jen vyhýbavě podotkl: "To víš, za mými
štolami" a kráčel dál. Staří Vlachové mi však zaznívají i z některých
trampských písní. Jedna z nich připomíná pověst o Vlachovi z Jiřetína.
Zpívá se v ní o drsném chlapovi, co se kdysi objevil v malém
městečku zlatokopů. Svou tvář skrýval pod velkým sombrérem a nikdo si nevšímal
jeho kroků. Chlapi si o něm šuškali, že tam nahoře hledá svůj cíl. Jednoho
večera se skutečně objevil a zlatokopům sdělil, že má peněz na kila,
že se to musí zapít.7)
Nevím sice, co dávní Vlachové v našich
horách hledali, objevil jsem však neméně důležitou senzaci. Dokud se po lesích
toulají prospektoři jako Vopičák a dokud u trampských ohňů znějí zlatokopecké
písně, Vlachové z našich kopců ještě nadobro nevymizeli.
Poznámky a literatura:
- Vlachové navštěvovali naše pohraniční hory v pozdním
středověku, v 15. a 16. století, snad i později. Uvádí
se, že šlo zpravidla o Benátčany či Florenťany. Slovo Vlach, německy
Wale, mělo i širší význam ve smyslu Ital nebo cizinec vůbec. Tento
širší význam je dodnes uchován např. ve slovních spojeních vlašský ořech
či vlašský salát.
V Čechách působili Italové v minulosti jako významní architekti, stavitelé, štukatéři, malíři, sochaři a jiní umělci a umělečtí řemeslníci. Skupiny italských dělníků k nám také přicházely při stavbě císařských silnic v 18. století, železničních tratí v 19. století a pak také v jeho sedmdesátých letech při lesních pracích v důsledku kůrovcové kalamity. Jméno Vlach se stalo synonymem pro Italy. - O Valdštejnské skále je blíže pojednáno v 9. kapitole.
- Na jejich povrchu jsou patrné skupiny žlábků, které v pískovci vznikly broušením předmětů oblého povrchu. Tyto rýhy mohly vzniknout v různých dobách. V jednom případě připouštějí nálezy několika pravěkých střepů v blízkosti brusných kamenů jejich vznik v pozdní době kamenné.
- Podobné značky měly ve své době široké užití. V dnešní dostupné literatuře je můžeme najít např. pod hesly alchymistické či kamenické značky. Viz např. Kolektiv autorů: Kniha o Faustovi. Praha, Mladá fronta 1982, nebo Herout: Slabikář návštěvníků památek. Praha 1978.
- H. Lemme: Walen und Walenzeichen im Gebirge. Sächsisches Tageblatt Nr. 207 z 31.8.1976, drážďanské vydání.
- L. Schlegel: Das Böhmische Niederland. Knížka pověstí z r. 1928, str. 22. Viz též MNEC, 5. ročník, str. 286. Č. Lípa 1882.
- Jde o původně americkou lidovou píseň "Drsnej chlap".