Kapličky u cest
Cestování je dnes běžnou
záležitostí. Silnice jsou přeplněny auty a lidé nervózně spěchají - jedni
sem, druzí zase tam. A sotva se ohřejí, spěchají zase jedni tam a druzí
sem. To za starých časů bývalo jinak.
Před výstavbou tereziánských silnic spojovaly
obce jiné cesty. Lidská sídla byla tehdy mnohem menší, lesy hlubší a komunikace
se nedělily na dálnice, silnice, místní komunikace a kdo ví co ještě.
Spíše připomínaly chodníčky zvěře nebo pěšinky mravenců. Nikdo je neprojektoval,
lidé je vyšlapali nebo vyjezdili do krajiny neznámo kdy. Pokud se z nějakých
důvodů cesta stala nesjízdnou, vyjezdili cestu jinou. Brzděním a splachem se
některé cesty zařízly do země a změnily se ve více či méně hluboké
úvozy, a to zejména ve svazích. Trasy cest se obvykle vyhýbaly údolím
a roklím, kde se rozprostíraly bažiny, místo toho raději vedly po táhlých
hřbetech. Na zajištění bezpečnosti některých cest byly vybudovány hrady,
které je ve středověku střežily. Pokud byste se například rozhodli v polovině
14. století, kdy bezpečnost na silnicích byla vskutku pramalá, cestovat
z České Lípy přes Cvikov na druhou stranu Lužických hor, bývalo na hradě
Milštejně připraveno několik zbrojnošů, kteří by vaše kupecké vozy přes hory
doprovodili.
Jedna stará kupecká cesta z Čech do
Lužice vedla i přes Chřibskou a Krásnou Lípu. Nejezdilo se tenkrát
oklikou přes dnešní Rybniště, ale přímo přes kopec. V polovině cesty tu
na úpatí Širokého vrchu postavili lesní kapličku,1)
snad aby lidem nebylo uprostřed lesa smutno nebo aby své putování svěřili do rukou
Božích, když už neměli na ozbrojený doprovod. Kdo ví? Rumburský řídící
učitel Cölestin Hofmann považoval lesní úsek mezi kapličkou, Piklštejnem a Irichtem
(Spravedlností) za kolébku místních pověstí. Jiný vlastivědný badatel,
který uzdu své fantazie popustil až příliš, uvádí místo do souvislosti
se vznikem a pojmenováním města Varnsdorfu. Nedaleká Dračí skála byla totiž
podle něj místem, o kterém varnsdorfská pověst vypráví, že se tu usídlila
saň. Varnsdorfský poustevník Vernar pak údajně pocestné před tímto netvorem
varoval, a to do té doby, než se nadlesnímu Hansi Michelovi podařilo
saň skolit.2)
Opusťme nyní ulovenou saň, která - nebýt
Hanse Michela - by dnes mohla být zařazena do seznamu kriticky ohrožených
druhů zvířat, a pokusme se nahlédnout do minulosti realističtějšíma
očima. Skutečnost je totiž často neméně poutavá. Samotné jméno kapličky "Pfaffenkapelle",
překládané jako Farská kaple,3)
v sobě skrývá vzpomínku na dobu, kdy lesní cesta nebyla tak bezvýznamná
jako je tomu dnes. Jméno vzniklo v době po Třicetileté válce, v době
rekatolizace, kdy katolická strana neměla dostatek kněží. Krásnolipská farnost
proto v letech 1651 až 1724 spadala ke kostelu v Chřibské.4)
Cesta kolem kaple, které se říkalo "Pfaffensteig", sloužila také jako Umrlčí
cesta. Zesnulí byli po této komunikaci doprovázeni k poslednímu odpočinku
na chřibský hřbitov. Pověst vypráví, že pan farář vycházel pohřebnímu průvodu
vstříc až k Farské kapli. Dle jiné, pravděpodobnější verze chodili až sem
Krásnolipští naproti faráři z Chřibské a po vykonání jeho úkolu
ho zase až sem doprovodili.5) Cesta
svůj význam neztratila ani po osamostatnění farnosti v Krásné Lípě.
Kolem kaple projel například 21. září 1779 císař Josef II.6)
O dalším osudu kapličky víme jen to, že byla roku 1899 zlovolně zničena,
ale již 5. srpna následujícího roku ji dobrodinci renovovali. Akademický
malíř August Frind o tom podal zprávu7)
a opravenou kapličku zachytil na několika skicách.8)
Renovace musela být provedena kvalitně, neboť ještě po roce 1980 bylo možno
ve výklenku spatřit plechový obraz "Útěk svaté rodiny do Egypta",
i když ve velmi zuboženém stavu. Na štítě kaple pod omítkou prosvítal
nápis "Renoviert von Gutthätern...1900". Zub času se však na kapli nezadržitelně
podepisoval a při pohledu na ni bylo člověku smutno. Když jsem na podzim
roku 1987 opět kráčel touto cestou, kaplička už z dálky svítila novotou.
Dostala nový nátěr a střechu. V dalším roce přibyl i nový obraz
namalovaný na původní motiv.9)
Od Farské kapličky cesta schází lesem
na okraj obce Rybniště, kde se říká Na Sedle. Probíhá zde evropské
rozvodí. Kdysi tu byli pyšní na dům č. p. 67, kde byla dešťová
voda z jedné strany střechy svedena na chřibskou stranu, odkud vody
odtékají do Severního moře a voda z druhé strany střechy odtékala
na opačnou stranu rozvodí, tedy do moře Baltského.10)
Nechme vodu odtékat do jejích moří a pokračujme po cestě do Chřibské.
Vzápětí staneme u druhé kapličky. Je štíhlejší a vyšší než Farská
kaple. Ve výklenku spatříme obraz s Pannou Marií, sv. Josefem
a malým Ježíšem, který žehná třem králům. Malba byla zakryta zrezivělým
plechovým obrazem a byla objevena teprve při renovaci v r. 1994.11)
Kaple tehdy vzbudila můj zájem, ale víc než letopočet 1775, napsaný na štítě,
nechtěla prozradit.12) Už jsem
se s tím začal smiřovat, když tu jsem narazil na novou stopu. V domově
důchodců ve Filipově jsem se devadesátiletému rybnišťskému starousedlíkovi
Edwinu Kosovi13) letmo zmínil o opravě
jejich kapličky. Divil se, že o tom nevím, vždyť se u té kaple scházívali
místní lidé, aby tu 6. ledna oslavili svátek Tří králů. Tehdy bývala kaple
slavnostně vyzdobena a konala se u ní malá pobožnost. Někdy sníh a fujavice
vykouzlily sněhové stánky, takže tu bývalo skoro jako na opravdické pouti.
Záviděl jsem Edwinu Kosovi jeho zážitek
z dětství, že mohl svátky prožívat hlouběji, než je tomu dnes. Poezii tehdy
nezprostředkovávala televize, ale živé společenství lidí spjaté s tradicemi
a okolní přírodou. Proč bychom to nemohli zažít i my? Zkusme si na Tři
krále vyjít ven a zjistit, zda pro nás příroda také nepřipravila "pouťové
stánky" či jiná překvapení. Nejlépe je pak vzít s sebou houfec dětí a navečer
v kapličce zapálit svíčku. Uvidíte, že se rázem ocitnete v proměněném
světě plném sváteční atmosféry. Ani bych se pak nedivil, kdyby kolem vás po staré
Farské cestě prošel tříkrálový průvod.
Poznámky a literatura:
- Prvně je zakreslena spolu s nedalekou studánkou a pojmenována na porostní mapě Kinského panství z r. 1795 (SOA Děčín, RLK Česká Kamenice, VS Česká Kamenice).
- Der Pickelstein bei Kreibitz. Niederlandbote 1930, str. 27. Warnsdorf 1929.
- Chybně též Mnišská kaple. Slovo Pfaffe má dnes v němčině hanlivý význam kněžour, který získalo až v době kolem reformace. Jeho původní význam je světský kněz (Weltgeistliche).
- Z této doby také pochází staré, již dlouho zaniklé pomístní jméno Pfaffenberg, kterým se označoval Široký vrch (F. A. Mussik: Der Markt Schönlinde, str. 3, 67-68. Praha 1820).
- R. Klos: Přehled dějin města Krásné Lípy s okolím, str. 39-40. Krásná Lípa 1997. Název "Leichenweg", kterého se užívalo pro cesty, po kterých se ubíraly pohřební průvody, se pro označení naší cesty nedochoval.
- Dr. F. Hantschel: Nordböhmischer Touristenführer, str. 190-191. Böhmisch Leipa 1907.
- Frind: Die Pfaffencapelle. Correspondenzen. MNEC, 24. ročník, str. 399-400. Böhmisch Leipa 1901.
- Jsou uloženy v jeho pozůstalosti v muzeu v Rumburku. Podle nich býval nad štítem kaple křížek.
- O renovování kaple se zasloužil lesník Mikša Peterka, nový obraz namalovala Nataša Steinová. Zvláštní dík patří Magdaléně Schallerové z Rybniště č. p. 165, která skoro třicet let do kaple nosila květiny.
- Viz poznámku 6).
- Kapli opravil místní řemeslník pan Veverka na náklady Obecního úřadu v Rybništi.
- O její starobylosti svědčí to, že v době vymezování katastrů byla zvolena za hraniční bod. Dnes se tu setkává hranice katastrů Dolní Chřibská a Nová Chřibská.
- Byl zdatným turistou spolku Naturfreunde, zemřel 20.7.2002 ve věku 96 let v domově důchodců ve Filipově.